Blog

« Terug naar overzicht

Trendreport Lidewij Edelkoort

Trendreport Lidewij Edelkoort

Lidewij Edelkoort, de grootste trendwatcher ter wereld, heeft weer een nieuwe trendpresentatie gegeven. Grotendeels op de mode gericht, maar tussen de regels door lezen we veel maatschappelijke trends, die natuurlijk ook hun invloed uitoefenen op design en interieurgebied. Het kwam duidelijk in haar verhaal naar voren dat de individu een belangrijk uitgangspunt is. Weliswaar een individu die is opgegroeid met sociale netwerken, waarin delen centraal staat. Modeopleidingen kregen een flinke uitbrander van Edelkoort; mode scholen blijven hun leerlingen het individualisatie principe bijbrengen, waarbij ze leerlingen leren aan de top te komen als de nieuwe ‘Karl’. Maar de jongeren van nu zijn gericht op samen delen, hierbij gaf ze als voorbeeld de¬† Habibliotheque, een Franse kledingbieb waar je designkleding tegen een schappelijke prijs kan huren. Het is voor het eerst dat de mode niet voorop loopt, aldus Edelkoort.

Wat wij een interessante voorspelling van Edelkoort vinden is dat ze verwacht dat er in de toekomst niet meer met trends gewerkt zal worden; er zal ontworpen worden vanuit een antropologisch en humanistisch oogpunt. Gevolg is dat de winkels leger worden want de overdaad staat ons tegen. Er worden minder items, maar met meer aandacht gepresenteerd en mannen- en vrouwen-mode zal steeds meer in elkaar opgaan. We spraken hierboven al over het individu; vorig jaar is het woord Selfie opgenomen in het woordenboek en dat zegt heel veel over de huidige maatschappij. Alles wordt in beeld gebracht (social media) en dat maakt de klant tot koning. Via internet kan een klant de merken maken of breken namelijk. We brengen alles in beeld, we leven in totale zichtbaarheid, waarbij het thema ‘ik’ centraal staat. Dat wordt volgens Edelkoort vertaald in majesteitelijk aandoende thema’s. De sterke focus op gezondheid, uiterlijk en welbevinden en de daaruit voortvloeiende opkomst van sportmode, zal volgens Edelkoort doorontwikkelen in een meer openlijk erotisch beeld. Een beeld waarin meer ruimte is voor bloot, naaktheid en het menselijk lijf. Daarmee komt een einde aan een lange periode van verhullen, beschermen en een vrij preuts modebeeld.

Goed, genoeg over de achtergrond, want hoe passen we dit verhaal toe in ons interieur?? Luister goed ūüėČ

  • Prullaria, move over! De interieurs worden leger, maar waardevolle items zullen wel met veel zorg gepresenteerd worden. We kiezen niet meer voor de duizend in 1 dozijn kaarsjes, beeldjes en schilderijtjes, maar hechten waarde aan speciale vondsten op de rommelmarkt of een erfstuk:

9ad05367fcfb3320c342d2469a556b2f

  • ¬†In de mode wordt blauw d√© kleur van de toekomst en dan vooral jeansblauw. Deze trend komt voor uit het toenemende tekort aan water in de wereld, waardoor we blauw gaan¬†associ√ęren met luxe. Blauw verwachten we ook in de interieurs, in elke kleurgradatie en in vele afwerkingen; van mat tot hoogglans en alles daartussenin. En dan het liefst al deze tinten en afwerkingen met elkaar gecombineerd:

e50e51e5fc8e56814af381cc0dc95233

  • ¬†Waterverf, voile en pastelkleuren, beetje sprookjesachtig, als het maar lekker zoet is. De gelaagdheid van deze trend komt voort uit de verschillende dimensies waaruit ons leven tegenwoordig bestaat (online/ offline). Haal inspiratie uit de natuur en houd het lekker fris en met organische vormen. Denk aan een behang zoals hieronder:

Carl collection 2013

  • ¬†Tot slot een kleurrijke en decoratieve trend, denk aan mix van Ori√ęntaals, Japans, Folkloristisch en Ethisch. Dat we diverse stijlen en culturen met elkaar gaan mixen komt voort uit het feit dat onze maatschappij steeds meer gericht is op delen. Welkom frisse, vrolijke, felle kleuren! Welkom prints en drukke combinaties! Groot voordeel: you can’t go wrong. Juist die combinaties die net een beetje vloeken zijn helemaal ethnic chique! :

8064fc6b6e8bedb39f5c1f2a58b0ec62

« Vorig artikel | Volgend artikel »

Blijf op de hoogte van design nieuws

In onze maandelijkse nieuwsbrief houden we u graag op de hoogte van de laatste designtrends, styling adviezen en handige DIY tips:

Contact

Wilt u ook een spraakmakend interieurdesign? Bel dan 023 - 7600 650 of vul onderstaand formulier in.

Wij zijn u graag van dienst!

[contact-form-7 id="204" title="Contact form 1"] 023 - 7600 650

Lees meer op ons blog over